Thursday, August 7, 2008

Urap Bemi

Mesti Pelik Dengar Nama Sayur Ni.....Ahakss. Sebenarnya Cina Panggil Sayur Ni "Tiu Miu" Dan Orang Melayu Panggil "Bemi". Kak Lin Ni Kalau Ada Urusan Di Muar Selalu Singgah Makan Kat Kedai Asam Pedas Jalan Jonet, Muar. Kat Situ Pun Ada Jual Urap Sayur Bemi Ni.

Ayah Wati Rakan Sepejabat Kak Lin Pun Bila Ke Muar Suka Singgah Ke Kedai Asam Pedas Tu. Ayahnya Suka Makan Asam Pedas Dan Urap Sayur Bemi Ni. Satu Masa Tu Dia Suruh Wati Masak Urap Sayur Bemi Tu.....Almaklumlah Nak Selalu Ke Muar Tu Jauh. Wati Minta Resepi Urap Bemi Ni Daripada Kak Lin. Sibuk Punya Pasal Sampai Lupa Nak Beri.

Tempohari Kak Lin Pergi Super Market Ternampak Sayur Bemi Ni Dan Teringat Wati Ada Minta Resepi Nak Masakkan Untuk Ayahnya. Petang Tu Jugalah Kak Lin Masak Urap Bemi Ni Dan Hantarkan Kerumahnya. Alhamdulilah Mereka Kata Sedap......Seronoklaaa Bila Kak Lin Dengar Wati Kata Ayahnya Makan Bertambah-tambah.

Lepas Tu Wati Kata Ayahnya Suruh Dia Masak Macam Yang Kak Lin Masak. Inilah Resepinya Silalah Cuba.


Bahan-Bahan:-

1 Peket Bemi
1 Genggam Ikan Bilis
6 Biji Bawang Kecil
10 Biji Cili Padi
½ Biji Kelapa Parut
- Sedikit Belacan
- Sedikit Garam
- Sedikit Gula


Cara Menyediakannya:-

Bemi Di Basuh Bersih Dan Di Toskan. Goreng Ikan Bilis, Bawang, Cili Padi Dan Belacan Satu Persatu Dengan Menggunakan Minyak.

Tumbuk Semua Bahan Goreng Sampai Lumat. Kemudian Di Gaulkan Dengan Kelapa Parut. Masukkan Garam Dan Gula. Panaskan Kuali Dan Sangai Kelapa Yang Telah Digaul Tadi Hingga Airnya Kering. Jangan Guna Minyak.

Kemudian Angkat Kelapa Tadi Dan Gaulkan Dengan Sayur Bemi.




2 comments:

MamaFaMi said...

Ooo boleh buat urap jugak tiu miu ni eh? Barulah tahu... hehehe...

Kak Lin said...

MamaFami - Hehehehe...Lin Tahu Pun Sebab Biasa Makan Kat Jalan Jonet Tu....Lin Ni Kan Pantang Nampak Masakkan Yg Sedap Pasti Tanya Resepi Ahakss